Ikke putt smokken i munnen din!!

Dette er noe som har provosert meg sida lenge før jeg ble gravid. Jeg får rett opg slett grøssninger hver gang jeg ser det... Foreldre som tar smokken til barnet, putter den i egen munn, og så inn i munnen til ungen. NEI! FY! Her leser vi stadig at man skal koke vann, flasker, pumper og diverse for å gjøre det sterilt, men likevel så er det ikke så farlig å sette egne bakterier i munnen til en liten baby??

Selv om man er familie, så har man ulik bakterieflora. Noen har også mer/sterkere bakterieflora enn andre. Vi vet alle at menneskebitt er i mange tilfeller farligere enn dyrebitt. Ved å putte smokken i din egen munn, så dekker du den med dine egne voksne bakterier. Bakterier som imunforsvaret til de små IKKE er klar for!

Amalie for eksempel, putter ofte fingrene i munnen. Neglene hennes vokser raskt, og det hender at ho klorer seg i gommene eller på tunga. Dere kan jo tenke dere dersom jeg putter en smokk med mine bakterier i munnen hennes, og bakteriene kommer i et eventuellt sår da...

"Bakteriene i munnhulen bidrar også til infeksjon av såret, ifølge Sallaba. Kroppens immunforsvar får ikke tid nok til å takle angrepet av bakterier. Det kan i verste fall føre til blodforgiftning, og i ekstreme tilfeller dødsfall." Fra vg.no

Og dette kan skje med voksne mennesker som har et ferdig utviklet imunsystem...

Jeg har selv fått betennelse av mitt eget bitt en gang jeg slo tåa, og beit meg i neven for det gjorde så vondt. Og det var mine egne bakterier. Der jeg beit ble rødt, hovent og ømt. Helt sikkert noen av dere som kommer til å kommentere at "jamen dette gjelder jo BITT"....Ja, men det er bakteriene i munnen som er farlige, ikke bittet i seg selv!

Videre så blir såklart barna eldre og får bedre imunsystem, men så kommer tennene. Man skal såklart begynne med tannpuss så fort den første tanna dukker opp, men igjen så er det dette med ulik bakterieflora da. Voksne har høyere innhold av karies i munnen enn små barn. Dette pga kosthold. Når du da putter smokken i munnen og videre i barnets munn, så overfører du dine kariesbakterier til barnet! Jo tidligere barnet blir utsatt for disse bakteriene, jo større er sjansen for at disse bakterene setter seg igjen og blir permanente i barnets munn.

Jeg har alltid med en flaske vann, i tilfelle jeg må skylle smokk eller lignende. Er man på kjøpesenter eller annet så er det ikke vanskelig å få tak i f.eks tevann, eller springvann så man får skylt smokken. IKKE "rens" den med din munn, for den blir virkelig IKKE renere!

Putter du barnets smokk i munnen din?

25 kommentarer

Iselin

04.jul.2010 kl.16:53

Nei, det har eg aldri gjort - og synst ikkje man skal gjere det heller.

Eg har "vokst opp" med å ha sett tantene mine gjort det med søskenbarna mine, så eg har alltid trudd det var vanlig og ufarlig, heilt til eg blei gravid sjølv og begynte å tenke meir over det.

Ingeborg

04.jul.2010 kl.18:21

Jeg må innrømme jeg gjør det innimellom. Er vi borte, og somkken detter ned er det som regel den enkleste løsningen. Er vi hjemme skyller jeg den i springen :)

myruin

04.jul.2010 kl.18:46

hvor lenge tenker du at dette er fyfy?

Gitte Bettina

04.jul.2010 kl.18:51

jeg gjør det, å jeg spurte legen på 6 ukers kontrollen å han sa at det IKKE var noe i veien med det! Det var bare bra for ungen å før i tiden så tygde mødre maten til ungene sine før de ga det til ungen! så lenge en ikke er syk selv selvfølgelig!
Gitte Bettina: Ja, leger sier masse rart. Ikke glem alle sykdommene som florerte før i tida da! Ikke minst barnedødeligheten. Er en grunn til at den har gått ned. Du vet vel hvorfor det ikke er så vanlig å kysse hverandre på kinna i Nord-Europa?

Marianne

04.jul.2010 kl.19:01

Jeg gjør det når jeg ikke har annen mulighet, og jeg gidder faktisk ikke løpe senteret rundt etter litt vann når snuppa gråter og vil ha smokken.

Hun er uansett "oppi" meg hele dagen, og det går mye om hverandre med mat og diverse, og da er det bedre at hun får bakterier fra meg som hun allerede har fått i seg, enn all mulig dritt fra bakke/gulv.
Marianne: Jeg har alltid 2 smokker når vi er ute. En har ho med seg, en annen ligger i stelleveska. Er ikke verre enn det...

Trine

04.jul.2010 kl.19:27

må jo si jeg har gjort det, men foretrekker å vaske den.. er derfor jeg alltid har smokken i snor OG har med ekstra smokk i sånt deksel.. men jeg har jo også smakt på maten hennes med hennes skje.. det må jeg si er det samme (de to tinga her).. men har igrunn ikke tenkt noe mere over det enn det..

jeg

Trine

04.jul.2010 kl.19:30

skjønner ikke hvorfor det kom et "jeg" på slutten der ;p beklager

myruin

04.jul.2010 kl.19:40

Så greit da, og jeg er ikke enig med deg om denne saken. Kanskje når barnet er helt lite, men etter ca 6 mnd så tror jeg at de ikke har vondt av det. Det kanskje til og med styrker immunforsvaret!

myruin

04.jul.2010 kl.19:55

Nei, jeg leste ikke den. Men har gjort det nå.. Og det står mye KAN der.. Det KAN smitte slik og sånn.. Og mange selvføligheter, som at søtt gir hull, ikke melk om natta, Jeg har heller aldri hatt hull i mine tenner..

Og mitt barn har ikke fått tenner enda.Og jeg stoler mer på magefølelsen min, enn denne undersøkelsen!

På nett kan du finne undersøkelser om alt, både mot og for hva det skulle være.. Dene ene dagen er det bra å spise gulerøtter, en annen dag gir gulerøtter kreft..

Men om det! Jeg lar det ligge nå iallfall, jeg mener mitt og du ditt!

Ha en fin kveld!

Gitte Bettina

04.jul.2010 kl.22:02

har ingen anelse på hvorfor det ikke er normalt i Nord-Europa, dødligheten på små barn har gått ned pga måten de ligger på natta ;)

Og som myruin skrev,du finner mye på nettet og den ene dagen er noe sunt og den andre dagen kan du dø av det..

Men jeg sutter på sutten til Simon, det er bare noe jeg "alltid" har gjort, og som Marianne skrev, så er ungen oppi meg hele dagen, og jeg nusser på han og han sleiker meg i ansiktet og stapper mine fingre inn i munnen sin og smaker på alt han får tak i, skal jeg holde øye med han hele dagen da siden det KAN være bakterier på alt mulig? bakterier har han faktisk ikke vondt av, om man skal tenke på bakterier hele tiden så kan man ikke gå ut, man kan ikke ha leiker til ungen, man kan ikke møte andre og man må desinfisere huset/leiligheten mange ganger om dagen, og til og med da vil de bli syke!
Gitte Bettina: Nei, for før var det mye pest og andre svært smittsomme sykdommer som spredde seg via kyss på kinnet som var vanlig hilsemåte. Noen smartinger fant ut at de fleste sykdommer spredde seg via SPYTT. Dermed gikk man over til håndhilsing istedet... Og det med å snu var på slutten av 80-tallet. Det har skjedd mye på 100 år også...

Artiklerne jeg har funnet sprer seg da godt over noen år, og det er ikke ulogisk at bakterier ikke er helt sunt til tider.

Tror ikke du har lest det jeg har skrevet ordentlig, for her er det direkte overføring fra munn til munn. De fleste bakterier dør når de tørker. Men når edt gjelder smokk så går det fra munn til munn. Nevnte også karies som en faktor når tennene kommer, men det har du visst ikke registrert. Jeg kommer ikke til å ta sjansen på å gi Amalie karies, eller overføre sykdom. Jeg kan være bærer av influensavirus, eller magevirus uten at det påvirker meg. Men Amalie kan bli sjuk av det. Er en grunn til at det er masse sykdommer i barnehager og lignende. Klart de skal ha bakterier, men de trenger ikke å bli utsatt for det tidligere enn nødvendig, og det bør skje gradvis og naturlig. Snakker KUN om naterier på SMOKK, ikke andre ting. Som jeg skreiv, bakterier i munnen er noen av de verste bakteriene. Igjen, så blir ikke det jeg har skrivd lest ordentlig, og andre ting blir dratt inn...

Camilla

04.jul.2010 kl.22:37

Her kommer hun uten barn og blander seg vet du :) Klarer jo ikke å holde kjeft om jeg hadde fått penger for det engang.

Jeg har aldri tenkt på det på den måten. Når jeg får barn skal jeg virkelig ikke gjøre det, stakkar baby. Nei huff, dere mammabloggere forer meg med info jeg aldri ville tenkt på. Takk!

Gitte Bettina

04.jul.2010 kl.22:54

Karies er ikke noe jeg har slitt med i det hele tatt gjennom mitt 23 år gamle liv, og Simon sine tenner blir pusset 2 ganger om dagen slik som mine, Men når jeg nusser han på munnen og han gaper seg over munnen min i det jeg skal nusse han, blir det å feil da? for det er jo spytt som blir byttet da også?!

Men jeg må helt ærlig si at jeg kommer nok IKKE til å slutte å sutte på sutten hans, han mister den i gulvet, vil ha den med engang og da gidder ikke jeg å løpe å skylle den og evt koke den før han får den.. Jeg har selvfølgelig en haug med sutter, men sutte trollet har flytta inn til meg så jeg finner bare en eller to der og da..

04.jul.2010 kl.23:42

Ja. Jeg "renser" smokken med min egen munn om det trengs og jeg ikke er i umiddelbar nærhet av vann.

Gjorde akkuratt det samme med elstemann også, og han har til dags dato ikke tatt noe skade av det ;) Kjente varmen på maten hans også OFTE når han var baby.

Jeg tror virkelig ikke at barn tar skade av det :)
Gitte Bettina: Selv om du ikke har slitt med det, så betyr det ikke at sønnen din ikke kommer til å få det. Jeg nusser ikke Amalie på munnen, kun på kinnet. Og det er forskjell på at overførig skjer ved uhell, og med vilje. Spytt kommer det jo mer av, og lengre inn i munnen når det regelrett blir putta inn der.

Smokker skal man uansett bare koke èn gang, og det er første gangen. På gulvet hjemme bryr jeg meg ikke om den faller. Det er bare litt støv ev. og det er ikke farlig. Dessuten vet jeg selv hvor ofte det blir støvsuga og slikt.

Anonym: Selv om din unge ikke har reagert på det, så betyr det ikke at andre unger ikke gjør det. Noen har fra fødselen sterkere imunsystem og tåler mer enn andre. Amalie har ikke vært syk en dag, men flere på hennes alder har allerede vært innlagt på sjukehus pga sykdommer. Jeg vil ikke ta den risken, og det er mulig at mange unger kunne sluppet en del med den forhåndsregelen. Og karies vil jeg for all del at ho skal slippe unna såklart! :)

Gluggen

05.jul.2010 kl.15:42

Fatter ikke hvorfor jeg ender opp som anonym :S Snålt..

VI har hund og samma hvor ofte vi vasker gulv ol. Så er det også ofte hundehår på smokken, kunne spunget fram og tilbake til vasken hele dagen om jeg aldri hadde "rensa" den i munnen..

Men såklart velger alle hva som er best for sine barn :)

gluggen.blogg.no

Tonje - 19 år og tobarnsmor :)

05.jul.2010 kl.16:52

Skjønner hva du mener, men jeg må innrømme at jeg gjør det selv mange ganger.

Bruker ikke du å smake på middagen/grøten til barnet ditt for å kjenne om det er passe varmt før hun får det? Og kysser du henne aldri på munnen???! Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg kysser de på munnen i løpet av en dag......

Renate

05.jul.2010 kl.22:47

Dette synes jeg blir for drøyt... Bakterier meg her og bakterier meg der.. Barnet har ligget i mors mage i 9 mnd, og du mener at mammaen til barnet verken kan putte barnets smokk i munnen, eller kysse sitt eget barn på munnen? Mener du at det er badre for en baby å spise i seg støv og hår fra gulvet?
Renate: Har du noen gang kokt en flaske, en smokk eller vann før ungen får det?...

Gitte Bettina

06.jul.2010 kl.16:18

Nå er det vel du som bytter emne å snakker om noe helt anna som det ikke står om i innlegget? Å det være spydig å spørre andre om de i det hele tatt koker flasker, smokker eller vann er det nødvendig?!
Jeg mener at spørsmålet er irrelevant, siden i vann og sånn så er det helt andre bakterier som kan snike seg inn, men i munnen til en mamma som har hatt babyen sin i magen i 9 mnd, og er oppi babyen hele tiden uansett så føler jeg det er normalt å putte smokken i munnen for å rense den i stede for å løpe til vasken 100 ganger om dagen, å jeg putter som sagt smokken til simon i munnen og jeg koker alle smokkene hans 1 gang i mnd.. Men uansett så mener du ditt og meg mener mitt, mer er det egentlig ikke å si for vi står fast på en sak der du tydligvis må komme med en forsvarsmekanisme og ta opp ting som er urelevante for akkuratt dette innlegget som handler om å putte smokker i munnen og ikke om å koke flasker, vann og smokker ;)
og btw.. tenk på hvor mange bakterier som sitter på puppene når man ammer babyen sin ;) og det er jo det beste for ungen å amme ungen, å jeg tror jeg har fått med meg at du ammer din? så da lurer jeg på, dusjer du/vasker du puppene hver gang du har ammet henne eller før du ammer henne? for en får ganske mange bakterier der i løpet av dagen og natta også som man kanskje ikke tenker over? svette bl.a ;)

Så klart

05.sep.2010 kl.20:21

Hei.

Om du går til www.saklart.no så selger de et produkt som desinfiserer smokk. Smokkboksen kan brukes på både smokk og smokk for flaske. Den holder smokken ren og hygienisk, og er med på å hindre at barnet ditt blir smittet av feks. forkjølelse.

Skriv en ny kommentar

Lill Anette - mamma til Amalie <3

Lill Anette - mamma til Amalie <3

22, Sandefjord

Bor for tida i Volda med min forlovede Tore. 22 mars fikk vi datteren vår Amalie <3 Kontakt meg på lillanetteblogg@hotmail.com :) Besøkende

Kategorier

Arkiv

hits